INFORMATION TIL PRESSEN
LYDBIENNALEN 1999

København fik nye lyde i oktober 1999. Det gammelkendte lydbillede af byen blev fornyet af danske og internationale lydkunstnere, lydpoeter og lydskabere.

Lydbiennalen SSSHHHHH..... var den første større samling af lydkunstscenen i København og var en manifestation af en kunstform, der er i kraftig fremgang både nationalt, men især internationalt. SSSHHHHH..... var platformen, der præsenterede lydprojekter i alle afskygninger: fra politibiler til poeter, fra internet til stålwire, fra toiletskyl til stormagasin, fra åndedrættets og videoguitarens stilhed til højttaler-helvedets tlbagekoblingstøj.

Lydbiennalen SSSHHHHH..... var også en officiel kultur-ministeriel anerkendelse af den voksende lydkunstscene og dens kunstnere. Kulturministeriets Udviklingsfond og Københavns Kulturfond og Statens Kunstfond takkes for velvillig støtte, der muliggjorde Ssshhhhh 1999. Initiativtageren til SSSHHHHH...... var Jørgen Teller

Hent 1999 ssshhhhhkataloget (2,4 Mb PDF - kræver Acrobat Reader).

Hent lydene til ssshhhhhkataloget


LYDBIENNALEN 2001

Lydbiennalen SSSHHHHH..... blev afholdt fra d. 12. oktober 2001 for 2. gang nogensinde. De fire initiativtagere bag lydbiennalen er William Louis Sørensen, Jørgen Teller, Jakob Riis og Jakob Brandt. De har inviteret både danske og udenlandske lydkunstnere, bl.a. de to meget spændende internationale kunstnere Kaffe Matthews og Kim Cascone.

Udviklingen inden for lydkunst peger, af forskellige kunstneriske bevæggrunde, i mange retninger. Bemærkelsværdigt for udviklingen er dog, at ikke bare teknologien, men i høj grad også det perceptive, er udslagsgivende i ny musik. I dag er der stor åbenhed overfor anderledes lydoplevelser i allerede eksisterende medier og kunstformer. Dagligt er vi omgivet af installationer, der giver lyd fra sig på alle planer; køkkenet, bilen, toger, arbejdet, gader, "funktioner", "konsum", "ambience", "besked". SSSHHHHH.....går ind i brydningsfeltet på disse dagligdags installationer og skaber værker, som ikke bare vil pirre, men også ryster publikums konventionelle forventninger helt ud af kurs.